Zinloos gedicht
als woorden niet
van betekenis zijn
wat heeft het dichten
dan nog voor zin?
12-11-2008
Meneer Zes: | Vrijdag, juni 04, 2010 04:16 |
Logica, der logica, het is alles logica! (A) Zes |
|
Dwaallicht: | Maandag, november 17, 2008 22:01 |
Mooi hoor, er staat wel een héél boek bijgeschreven... interessante lectuur moet ik zeggen! Liefs Dina |
|
kerima ellouise: | Vrijdag, november 14, 2008 09:37 |
jajaaaaaaaaaaa Ninko , lach me maar uit...ik heb er jaaaaaaaaaaaaarenlang een trauma aan over gehouden....ik durfde niet anders dan aan iedereen te vragen: bent u bekend...eer ik hem of haar mooi vond... zeg nu zelf...het voorval heeft toen heeeeeeeeeeele diepe kraters geslaan in m''n al bestaande diepe gaten van cultuur ...snik :-) |
|
ninodepino: | Vrijdag, november 14, 2008 09:28 |
hehehehe kima die op de kop kreeg van de prof en van slechte smaak beticht werd dit gedicht heeft toch zin;) liefs, nino. |
|
kerima ellouise: | Vrijdag, november 14, 2008 09:20 |
smile...zie je wel dat dichten zin heeft ;) kusje |
|
jankroon1988: | Vrijdag, november 14, 2008 09:14 |
helemaal geen zin, very nice | |
Samhain: | Donderdag, november 13, 2008 19:30 |
Wat een mooi treffend kort schrijfsel, woordkunstenaar, ik zelf doe niet mee aan competitie, om andere redenen schrijf ik (gewoon voor mezelf) maar ik vind jou gedichten mooi, Liefs x Samhain | |
Cora (ZIJ): | Donderdag, november 13, 2008 19:16 |
Ik kom je even een knuffel brengen Arti :) | |
88: | Woensdag, november 12, 2008 23:43 |
grijs gebied..mee eens, ik ga nu slapen, interessante discussie, dank je wel voor de opening, mij mag je altijd eerlijk en openlijk opbouwende kritiek geven, staat nu zwart op wit, graag zelfs, daar word ik wijzer van dan van het o wat mooi :) dank je arti, goed gedaan ditte! |
|
lommert: | Woensdag, november 12, 2008 23:43 |
het lezen was de moeite waard.....mi. heeft elk woord een betekenis....oorlog; ouders ..ik ben verwekt...geen condoom te verkrijgen... Liefde...mooi toch..dag lief bos ik al op het mos......mij vertelt dat ik de snelste was...door ma..ji8j lieverd..bedankt...ook zo''n woord...enzovoort ...bis en en;) wel-te-rusten |
|
Cora (ZIJ): | Woensdag, november 12, 2008 23:41 |
zinnig dromen!! :D | |
Cora (ZIJ): | Woensdag, november 12, 2008 23:41 |
Sweet dreams Arti :) | |
Cora (ZIJ): | Woensdag, november 12, 2008 23:39 |
In dat opzicht Arti heeft gedichten schrijven totaal geen zin :), kritiek is weleens goed, ben het roerend met je eens, heb trouwens nooit een steen-gedicht gelezen hier, maakt ook niet uit, daar gaat het niet om, wat je al zegt, het is dan wel hier maar ook in de maatschappij aan de orde, ja ik snap je ironie wel hierin, het is net je werk in jouw optiek goed doen maar niet willen inzien wat je fout doet:), kritiek moet je zien als een verrijking van jezelf, je kunt ergens van leren. | |
Artifex: | Woensdag, november 12, 2008 23:34 |
Mensen, het is mijn tijd. Mijn mandje roept, dus ik wens iedereen een fijne nachtrust en poëtische dromen :) Liefs, Artifex. |
|
Artifex: | Woensdag, november 12, 2008 23:31 |
Er zit natuurlijk een grijs gebied. Maar als er echt niets inzit, maar volgens de dichter wel, dan heeft ie het niet goed gedaan. Als ie niet kan overbrengen wat ie in gedachten had, is het gedicht niet geslaagd. |
|
88: | Woensdag, november 12, 2008 23:30 |
een gedicht gaat pas leven als iemand een vraag stelt..dan denkt de dichter dubbel na of niet... er kan beter een knopje komen bij het inzenden dat je geen kritiek wenst, als je het niet aanvinkt of per ongeluk vergeet, kan men een eerlijke reactie verwachten, | |
88: | Woensdag, november 12, 2008 23:26 |
maar die steen he, dat zag er zo steen teen een uit, zat wel denkwerk achter, hoe kan je het allemaal weten he , wat de ander bedoelt bedoel ik | |
Janny Scheybeler de Jonge: | Woensdag, november 12, 2008 23:25 |
dichten heeft geen zin het komt gewoon in je eigen woorden gr.janny |
|
Artifex: | Woensdag, november 12, 2008 23:22 |
Het gaat mij niet om de kwaliteit, maar om de intentie. Mensen die vinden dat ze iets geweldigs neerzetten, maar er geen inhoud of enige vorm van denkwerk aan hebben besteed. Niet over al die lieve mensen die dichten als uitlaatklep of als fijne hobby en sociaal samenzijn op het warme freaksnest. Dat wil ik hier wel heel duidelijk stellen! |
|
88: | Woensdag, november 12, 2008 23:18 |
nu draai je het om, jij begon met aan te geven dat er zomaar massaal zgn onzin gevoerd wordt, en nu heb je opeens compassie | |
Artifex: | Woensdag, november 12, 2008 23:15 |
Ben niet bevreesd, ik heb dat altijd staan en ik ontvang zelden kritiek. Jammer eigenlijk, toch? | |
Artifex: | Woensdag, november 12, 2008 23:14 |
Maar zoals ik al zei, dit gaat verder dan deze site. Het zit in onze maatschappij... | |
88: | Woensdag, november 12, 2008 23:13 |
ik zal met deze discussie echt iets gaan doen, voortaan vink ik lettertempel aan, dan komt er onder het gedicht te staan deze inzender stelt prijs op opbouwende kritiek, dan is er nog steeds een aanvinkknopje dat het niet daar komt te staan, maar op freaks blijft, ik ga mijn nek uitsteken, ze mogen mij graag bekritiseren |
|
Artifex: | Woensdag, november 12, 2008 23:13 |
Je hoeft helemaal niet iemand veren in zijn achterste te steken, als hij/zij geen kritiek wenst te ontvangen. Je mag gewoon ook gedichten overslaan met reageren :) Of je meldt dat je het misschien wat minder mooi vind, dan haar/zijn andere werk. Is op zich ook niets mis mee. Let wel: dit alleen als diegene ook probeert serieus iets goeds neer te zetten. Als je om andere redenen schrijft, wat hier ook vaak gebeurd, kun je ook iets ter troost of steun eronder zetten. |
|
Cora (ZIJ): | Woensdag, november 12, 2008 23:11 |
oeps daar ging iets mis, moment (ff wat afmaken hier) | |
Cora (ZIJ): | Woensdag, november 12, 2008 23:09 |
88: | Woensdag, november 12, 2008 23:08 |
artifex, dat is juist zo lastig, als er niet aangevinkt staat dat iemand kritiek wil, zeg je uit opvolging van het regelement ahhh mooi, kusje knufje knipwinky enz | |
Artifex: | Woensdag, november 12, 2008 22:58 |
gerust eens kritisch naar zichzelf mogen kijken, maar ook de lezer mag gerust een kritiek geven. Een beter en meer positief woord is feedback. |
|
Artifex: | Woensdag, november 12, 2008 22:57 |
Ik heb niets één bepaald gedicht of schrijver in gedachten, het komt vaker voor dan je denkt. Hoeveel kunst ik hier in mijn stad tegenkom waar men een vermogen voor neer heeft mogen tellen en waarvan ik denk: tjongejonge, wat zonde van het geld. Ik hoef geen namen te noemen van mensen of titels van gedichten, daar is het mij niet om te doen. Het gaat mij om de bewustwording van schrijver én lezer over het feit dat de norm niet wordt bepaald door enkelingen en dat gevestigden (wordt verv |
|
Cora (ZIJ): | Woensdag, november 12, 2008 22:55 |
Een mening blijft een mening, al scheelt het wel wie die mening geeft, bepaalde mensen kan ik en wil ik niet serieus nemen :) | |
Cora (ZIJ): | Woensdag, november 12, 2008 22:49 |
Ik kom eigenlijk nooi met mijn neus buiten GF (wat gedichten betreft) :) | |
kerima ellouise: | Woensdag, november 12, 2008 22:48 |
euhm ik weet niet of Artifex iets bepaald in gedachten heeft, ik ben algmeen in m''n uiting. In m''n studententijd gingen we met een groepje een tentoonstelling bekijken van bekende schilders...roep ik uit : bah dit vind ik lelijk...kreeg ik op m''n kop van de prof...ik had slechte smaak om zoiets lelijk te vinden want het was van een bekende schilder.... Een voorval dat me altijd is bijgebleven...zinnig toch... |
|
Hazen: | Woensdag, november 12, 2008 22:46 |
ofzo weet ik veel immers... zinloos in het lozen van de zinnen en een recyclage starten olééééé... :) | |
88: | Woensdag, november 12, 2008 22:43 |
ja!!! gewoon het beestje bij de naam noemen zodat we allemaal weten waar het over gaat, daar ben ik voor, we hebben hier toch vrijheid van meningsuiting? | |
Hazen: | Woensdag, november 12, 2008 22:43 |
En alles is eveneens relatief met vertakkingen naar ''t verscheidene van het aspect. Ofwel kijkt men naar ''t concept er ligt daar reeds een oordeel ofwel naar de (ver)werking. De dichter is immers de machtspersoon met een keuze van ''t subjectieve en het laatste woord - lezer is de ontwikkelaar in het vervangbare denken van de schrijver ofzo. Anyway, verder ben ik van mening dat ''t zinloos schrijven het kopje van het zinvol-zijn is. | |
Cora (ZIJ): | Woensdag, november 12, 2008 22:41 |
Ook prima! | |
88: | Woensdag, november 12, 2008 22:39 |
waarom via pm? doe maar openlijk |
|
Cora (ZIJ): | Woensdag, november 12, 2008 22:37 |
Leg het me via pm anders maar uit (if you want), want deze muts vind het nog steeds wat vaagjes :), als het te complex is laat je het maar waaien ;) | |
88: | Woensdag, november 12, 2008 22:37 |
het blijft altijd moeilijk om in te schatten, de intensie van schrijven ligt bij iedereen anders, en dit is voor zover het mij duidelijk is,een soort familiesite, van klein tot grootkinderen voelen zich welkom, het selecteert zich vanzelf, sommigen worden favorieten, niet omdat ze zo aaaaarrrdig zijn, maar omdat ze een prikkel geven, anderen lees je om je beter bij te voelen, niet netjes, maar zo werkt het denk ik :( | |
kerima ellouise: | Woensdag, november 12, 2008 22:35 |
als ik nu heeeeeeeel mondig was he, zou ik met een heeeeeeele ingewikkelde uitleg komen over m''n steenteen GEDICHT (kuch) zodanig dat niemand die begrijpt en ohhhhhhh en ahhhhhhh roept,dan gooi ik daar nog wat dichtkundige termen tussen...en ja...ik heb de ander overtroefd...eureka...ik ben een dichter helaas...ik heb het ei niet uitgevonden:-) |
|
Artifex: | Woensdag, november 12, 2008 22:33 |
Wat is een gedicht zonder lezer? Niets. Nee, het gaat niet om LR. Het gaat om iets wat ook buiten deze site om gebeurt en wij laten het gebeuren. En ik vind dat ik daar iets over moet schrijven dan, hopelijk maakt het iets los (vaak voor mij een reden om te schrijven)... |
|
Cora (ZIJ): | Woensdag, november 12, 2008 22:30 |
Gaat deze discussie dus over de LR??? Correct me if i''m wrong :) Gedichten met een bepaalde intentie geschreven, jazeker, die moeten blijven, die zijn persoonlijk, daar kunnen mensen wat mee, persoonlijk zijn ook de reacties/waardering die je ervoor krijgt. Heel subjectief allemaal wat niets te maken heeft met eea norm, de één vind dit goed de ander het andere, mij rest nog steeds de vraag, wat is zinloos? Zinloze reacties? Hechten we dan zoveel waarde aan reacties? |
|
Artifex: | Woensdag, november 12, 2008 22:23 |
Het gaat mij om gedichten, die wat mij betreft te makkelijk worden neergekalkt. Zonder daar goed over nagedacht te hebben, zonder enige vorm van toegevoegde waarde, maar wel als geweldig moet worden gevonden. Kerima slaat de spijker op haar kop met haar opmerking dat je als nietgevestigde soms de meest waardeloze reacties kunt krijgen op heel goed werk. Iemand bepaalt de norm, meestal degene bovenaan de ladder, maar is die op zeker moment nog wel terecht? pffff..... |
|
Artifex: | Woensdag, november 12, 2008 22:20 |
Verder heb ik totaal geen moeite met fotogedichten. Zij kunnen werkelijk prachtig zijn. Maar er zijn er die zonder plaatje net zo mooi zijn, er zijn er ook die niet zo goed gelukt zijn. Maar dat geldt ook voor gewone gedichten. En daarmee heb ik ook nog niet eens zo''n moeite. Ik heb het hier niet over kwaliteit, maar intentie! Dat niet iedereen even goed schrijft (daar reken ik mezelf ook bij!!!), doet niet terzake. Hier is iedereen welkom en dat moet zo blijven. Wordt vervolg |
|
88: | Woensdag, november 12, 2008 22:19 |
ik lees de gedichten wel, maar ga niet zoeken waar die foto ergens zit | |
fortuna: | Woensdag, november 12, 2008 22:17 |
ja, 88 fotogedichten kunnen mooi zijn als het geheel daardoor versterkt wordt. En sommige ''kunstenaars'' vinden dit belangrijk. Jammer dat je ze niet leest; ze kunnen ook verrassend zijn! Dat wordt ook wel dichtelijke vrijheid genoemd. |
|
Artifex: | Woensdag, november 12, 2008 22:16 |
Even een reactie op Kerima''s een teen steen ed. en de vraag van 88 hierop te reageren. Kijk, doe dan zoiets, dan heeft het nog enige inhoud: http://www.gedichten-freaks.nl/587191/ |
|
Cora (ZIJ): | Woensdag, november 12, 2008 22:14 |
zonder achtergrond ben ik ook erg dol op, het laat de lezer zelf de sfeer bepalen :) | |
88: | Woensdag, november 12, 2008 22:12 |
nog een aanvullende opmerking, het is geen kunst om een plaatje te plakken, wat mij betreft, laat de tekst maar voor zich spreken of doe er iets creatiefs mee, die fotogedichten vind ik niks en lees ik ook niet,het gaat om de tekst, soms wordt de achtergrond verheven boven wat er staat, een omgekeerde situatie het beste voorbeeld van een heerlijk gedicht is die van vandaag van lommert, er staat niks maar wel zo veel niks dat het een cadeautje is om te mogen lezen |
|
Cora (ZIJ): | Woensdag, november 12, 2008 22:08 |
Wijs me eens echte onzin aan Arti, vrees dat ik de plank hier aan het misslaan ben ;) | |
kerima ellouise: | Woensdag, november 12, 2008 22:06 |
nou ja het kan ook met kreet hoor kreet reet aars oh nee, das voor echte dichters :d:d:d x |
|
Cora (ZIJ): | Woensdag, november 12, 2008 22:05 |
Kwaliteit gaat nog altijd voor kwantiteit, liever één goed gedicht dan 10 losse niets zeggende flodders, wordt hier op gf erg veel mee gegooid, met die losse flodders, vind dat wel jammer te noemen ja, zo gaat de schrijfkunst langzaam aan naar de klote.. vind mezelf totaal geen goede schrijfster, ik doe maar een dotje, ik noem me dan ook geen kunstenaar. En als het om humor gaat, ik kan er inkomen dat dat niet altijd gesnapt wordt, maar daarom is het nog geen geklieder:) |
|
88: | Woensdag, november 12, 2008 22:03 |
de rea`s kruisten, ik bedoe dat van teen een enz | |
88: | Woensdag, november 12, 2008 22:01 |
met een gevestigde naam kun je veel verkopen onder het kopje kunst, maar kijk eens wat kerima schreef? wat vind jij daar van? | |
kerima ellouise: | Woensdag, november 12, 2008 21:57 |
ja dat bedoel ik dus he...ik heb geen bekende naam uit de dichterskringen...dus dat van mij is onzin...zou iemand bekend het neerzetten...ohhhhhhhhhhhhhhhhhh dat is moooooooooooooooooi hmzzz, ik heb korte mouwen , wat nu :p |
|
88: | Woensdag, november 12, 2008 21:56 |
is net als de kip en het ei,het blijft ons bezig houden.. :) | |
Artifex: | Woensdag, november 12, 2008 21:55 |
Fijn dat er een discussie op gang komt. Ik vind dat sommige mensen het dichten te makkelijk nemen. Dat de vorm vooral boven de inhoud moet staan in die mate, dat er zelfs geen inhoud meer inzit. En dan wordt het wel erg gemakkelijk jezelf een kunstenaar te noemen niet? Hang een geklieder van een peuter in een museum, schrijf er "Brood" onder en het is kunst. Ja, kom maar op (rolt de mouwen op... ;) ) |
|
kerima ellouise: | Woensdag, november 12, 2008 21:42 |
hmzz ik bedoel...kijk als iemand een onzin gedicht schrijft...dan had die daar z''n bedoeling mee.... steen teen een en ne nee neet teen steen onzin he...en toch ..ik heb het geschreven, het zat in m''n hoofd omdat ik reageer op jou...dus betekenis die verder rolt.... tja onzin of zin :-) en ja, af en toe raaskal ik :d xxx |
|
verhavert: | Woensdag, november 12, 2008 21:39 |
grote waarheid prachtig |
|
Quicksilver: | Woensdag, november 12, 2008 21:11 |
mensjelief arti, dit is een goeie zeg! liefs,dicky |
|
Ludy: | Woensdag, november 12, 2008 21:02 |
Als klankkunstenaars dit horen! ;) Liefs, Ludy |
|
Littledolphin: | Woensdag, november 12, 2008 20:13 |
da s een goede vraag...liefs barbara | |
Ria -rimpeling-: | Woensdag, november 12, 2008 20:02 |
Als ze geschreven staan heeft het wel zeker een betekenis,ze zijn met een bedoeling geschreven neem ik aan! liefs Ria |
|
Artifex: | Woensdag, november 12, 2008 19:46 |
Gelukkig :) | |
Cora (ZIJ): | Woensdag, november 12, 2008 19:45 |
Ook niet mee eens ;) | |
Artifex: | Woensdag, november 12, 2008 19:45 |
Niet eens, Kerima :) | |
Cora (ZIJ): | Woensdag, november 12, 2008 19:43 |
Zou ut Kerima? hmmz, | |
kerima ellouise: | Woensdag, november 12, 2008 19:41 |
zelfs de grootste onzin heeft zin, dus ook betekenis, anders werden ze niet geschreven... liefs kerima ellouise |
|
Troelaaa: | Woensdag, november 12, 2008 19:39 |
Een nadenkertje! Liefs, Malou |
|
fortuna: | Woensdag, november 12, 2008 19:38 |
Een vraag die we onszelf wel eens stellen. Maar wel een vraag om over na te denken; dus je woorden doen hun werk. :) Liefs |
|
ninodepino: | Woensdag, november 12, 2008 19:33 |
kwak kwak:D | |
red one: | Woensdag, november 12, 2008 19:33 |
Tjah, weinig denk ik. zo zijn er wel meer reacties gegeven, mensen die er niets van begrijpen vinden het geweldig prachtig enz. snap jij ut? Knuffie Red |
|
Cora (ZIJ): | Woensdag, november 12, 2008 19:29 |
:S | |
ninodepino: | Woensdag, november 12, 2008 19:29 |
kssssssssst kwek!! | |
Cora (ZIJ): | Woensdag, november 12, 2008 19:29 |
(6) hebbes, thanks nInO ;) | |
Cora (ZIJ): | Woensdag, november 12, 2008 19:28 |
Ja wat nou (A) :D | |
ninodepino: | Woensdag, november 12, 2008 19:25 |
moei jij er nie mee(6) | |
Cora (ZIJ): | Woensdag, november 12, 2008 19:23 |
Betekenisloze woorden hebben zowiezo geen zin, dan kan je beter je kwek houden ;) | |
ninodepino: | Woensdag, november 12, 2008 19:19 |
de onzin zinnig maken! je bent goed op weg zeg! Liefs, nino. |
|
Auteur: Artifex | ||
Gecontroleerd door: | ||
Gepubliceerd op: 12 november 2008 | ||
Thema's: |