Chaos
paniek
en verdriet
Oorlog live gefilmd
je weet niet
wat je ziet
Gewonden
doden
en gruweldaden
Zwangere moeder
levenloos
Het waarom
laat zich niet raden
Keizersnede
levenloos kind
Reanimeren
Een krijsen
blijdschap
Artsen wisten het
te keren
Meisje van drie
wist de bommen
te benoemen
Hoe dan,
vraag je je af
Je zou de makers ervan
willen verdoemen
Levenloos kind
wordt binnen gebracht
Broertjes lopen verdwaasd mee
niks wat dit voor hen verzacht
De dood
in de ogen
Is dit wat hen ouders
van het leven hadden verwacht
Altijd lawaai
en ellende
Leven in een hel
Je afvragen,
halen wij
de bejaarde leeftijd wel
Onzekerheden,
blijven wij
of gaan we weg
Vechten wij
voor een goede zaak
of zijn wij hopeloos verloren
Wat een onmogelijke opgave zeg
Je land,
familie en vrienden
Huis en haard verlaten
En dan achterblijven
met een hart
vol gaten
Nog niet
één keer gelachen
heeft je 8 maanden oude kind
Is hier iemand,
die hier het juiste
antwoord op vind
Het bracht mij
tranen in m'n ogen
en een brok
in m'n keel
Nog nooit
zo stil in de bios
We vragen het ons af
maar weten wij veel
Het bracht
alleen maar vragen
In Godsnaam
WAAROM
Leven en laten leven
Dit is namelijk onmenselijk
en niet te vergeten
ontzettend dom
Geven en nemen
en gunnen
bovendien
We snappen toch wel
dat de wereld er dan
heel anders uit zou zien
(n.a.v. de documentaire For Sama, dit is de eerste documentaire van de 26-jarige Syrische burgerjournalist Waad al-Kataeb. Ze draagt de film op aan haar pasgeboren dochter. “Ik wil dat je begrijpt waarom je vader en ik deze keuzes hebben gemaakt, waarvoor we vochten.” Met een eenvoudige digitale camera legt ze de Syrische opstand tegen dictator Assad in rebellenbolwerk Aleppo vast, vanaf het begin tot aan de gedwongen evacuatie eind 2016.
Er gebeurt veel in die vijf jaar: de hoopgevende revolutie wordt neergeslagen, de stad belegerd en continu gebombardeerd. Al-Kataeb filmt het oorlogsgeweld in al zijn bloederige details en dreiging met handheld camera, soms als bijna-slachtoffer. Ze ziet de gevolgen van dichtbij: haar man werkt als arts in een van de weinige overgebleven ziekenhuizen in de stad. Binnen de gruwelijke dagelijkse realiteit van de oorlog ervaren we met haar de onzekere toekomst voor haar kind.
Het commentaar daarop bereikt ons als een brief van een moeder aan haar kind. Veel dichterbij dan dit kan een oorlog niet komen.)